| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
ilovegeeks
|
Skrivet: Lör Jun 19, 2010 23:51 Rubrik: slutet rastaflätor |
|
|
hej
jag gjorde rastaflätor idag och undrar om någon har någon erfarenhet om dom går upp i ändrana?
mina är doppade i hett vatten men det känns som dom kommer gå upp...övergången mellan flätan och själva håret i slutet är liksom mjuk, nästan så man skulle kunna fläta ut det direkt.
kan man göra någt åt detta? _________________ RASTAFLÄTOR |
|
| Till överst på sidan |
|
SugarAddict

|
Skrivet: Sön Jul 04, 2010 21:18 Rubrik: |
|
|
Hej.
Att doppa ändarna i hett vatten är det typiska afrikanska sättet att sluta flätor och det funkar utmärkt... på afrikanskt hår. Min erfarenhet (av folk som tar kontakt med mig och vill ha hjälp i liknande situationer) är att det inte alls funkar lika bra på europeiskt hår. Vårt hår är inte lika villigt att stanna i den position man har lagt det.
Det finns flera sätt att fästa rastaflätor. Är flätorna längre än ditt eget hår kan du lätt bara bränna med en tändare i topparna och sedan rulla dem mellan fingrarna. Det håller så länge du vill. Det är den metod jag använder och funkar på alla löshår jag har testat.
Är flätorna inte längre än ditt eget hår är den bästa lösningen att knyta ihop ändarna med sytråd. Vira dem generöst runt änden och knyt sedan hårt.
Låt mig gärna veta hur det går för dig. _________________ www.neonhair.se |
|
| Till överst på sidan |
|
Stray

|
Skrivet: Lör Jul 17, 2010 23:50 Rubrik: |
|
|
Kastar mina 2 spänn i talarkrukan:
"Det typiska afrikanska sättet" dvs att koka duger utmärkt även på caukasiskt (europeiskt) hår - såvida syntethåret är flätat en bra bit nedanför det egna håret. Flätan bör även vara någorlunda fast och försedd med en slipknot/löpsnara för att hålla, samt att vattnet gärna får stormkoka - såvida man inte tänkt fläta upp håret för nyisättning. Det är ett h-lv-te att fläta upp dem om de är small/microsized.
Vad det brända ändar beträffar, anser vissa afrikaner det vara "sooo 90's" med brända tippar. Min personliga erfarenhet är att det tar mkt tid i anspråk, luktar illa, och är knappt accepterbart på riktigt mörka hår; lujusa hår får svartbruna "bumpar" längst ner. Varnar även för att vissa klädesplagg kan skadas av brända tippar om man inte är noga med att rulla dem jämna - en gång har en afrikanska försett mig personligen med vassa tippar som noppade sönder ett gäng tröjryggar åt mig en höst.
Jag flätar själv med open-ended på mina braids, och använder då heatclamp för att försegla flätor som slutar ganska högt upp. Men då måste man ju ha en sådan också... vilket jag inte haft i hela mitt liv - snudd på överkurs.
Gör jag nästintill hellånga flätor med bara en "råttsvans" längst ner brukar jag slå slipknots om håret med en slinga ur flätan som jag drar åt. När hela håret är klart delas håret på 4-6 jämna delar beroende på volym, och doppas i kokande vatten i tex en kastrull. Utomhus kommer vattenkokaren fram och topparna kan hällas på i lodrätt riktning = mindre risk för sammantovning.
Lycka till - världen görs ständigt vackrare av tålmodiga braiders! |
|
| Till överst på sidan |
|
|